In dit artikel wordt besproken waarom algemene opnamepunt omschrijvingen niet bijdragen aan het optimaliseren van bouwprocessen
Ben je benieuwd hoe je met een kleine aanpassing in het noteren van opnamepunten, kosten kunt besparen voor je bedrijf op lange termijn? In dit artikel bespreken we de keuze van opnamepunt omschrijvingen uit de STA Software opleverpunten bibliotheek en de gevolgen van een te algemene omschrijving voor de optimalisatie van bouwprocessen.
In een vorig artikel hebben we laten zien hoe je erachter kunt komen wat de top 10 meest voorkomende opnamepunten zijn binnen je bedrijf. Wat vaak terugkomt in de top 10 is dat algemene opnamepunt omschrijvingen zoals ‘Schilderwerk herstellen’ er met kop en schouder bovenuit steken ten opzichte van de specifieke opnamepunt omschrijvingen. Dit is zonde aangezien in veel van dit soort gevallen een specifiekere omschrijving beter tot zijn recht komt wanneer je op kantoor de opnamepunten gaat analyseren. Je weet dat er schilderwerk herstelt moet worden, maar kunt niet in een oogopslag zien waarom. Als gevolg hiervan kun je alle foto’s en opmerkingen nagaan waarom een punt herstelt dient te worden, wat veel onnodig werk oplevert. Of erger, het algemene opnamepunt wordt niet geanalyseerd waardoor je geen vooruitgang boekt met het verminderen van schilderwerk gebreken.
Daarnaast is het bij een algemene omschrijving niet direct duidelijk bij welke partij de oorzaak van het gebrek ligt. Onvoldoende dekkend schilderwerk of bezand schilderwerk zijn gebreken die toe te rekenen zijn aan de schilder, maar wanneer deze gebreken worden genoteerd als ‘schilderwerk herstellen’ is het lastig om te controleren welke kosten voor de schilder zelf zijn of voor de aannemer.
Live Management View: Opnamepunten
STA Software biedt een rijk gevulde bibliotheek met opnamepunt omschrijvingen waar allerlei gebreken worden omschreven die je kunt tegenkomt op de bouwplaats. Het voordeel van het selecteren van een van deze specifiekere omschrijvingen uit de bibliotheek is dat je statistieken terugkrijgt over de genoteerde opnamepunten. Deze zijn terug te vinden op de STA Portal onder Live Management View: Opleveren en Inspecties. Wanneer de beste omschrijving wordt gekozen bij het noteren van een opnamepunt, dan zie je in een oogopslag aan de hand van tabellen en grafieken welk soort gebreken worden teruggekoppeld aan een actiehouder (onderaannemer). Vervolgens kun je met deze kennis op zak een gesprek aangaan om gezamenlijk gebreken te verminderen bij huidige en toekomstige projecten.
Advies vanuit STA
Als je aan de slag wilt gaan met het analyseren van je opnamepunten en je merkt dat er te veel algemene omschrijvingen terugkomen, dan is de eerste stap om te achterhalen onder welke hoofdstukken deze algemene omschrijvingen vallen. Gebruik dit artikel om te achterhalen welke gebreken het meest voorkomen binnen je bedrijf.
De tweede stap is om met het team aan tafel te gaan zitten die verantwoordelijk zijn voor het noteren van de opnamepunten. Bekijk de huidige omschrijvingen die in de opnamepunten bibliotheek staan op de STA Portal en bespreek samen welke omschrijvingen nog ontbreken en welke omschrijvingen overbodig zijn. Hiervoor ga je in de STA Portal naar ‘Bibliotheken’ en selecteer je ‘Opnamepunten’. Aan de hand van de teller achter de opnamepunt omschrijving kun je zien hoeveel keer een opnamepunt is genoteerd.
Ons advies is om alleen een algemene omschrijving te gebruiken als er geen passende omschrijving tussen staat. Krijg je nu als feedback terug dat het te lang duurt om te zoeken tussen alle opnamepunten omschrijvingen? Gebruik dan deze slimme zoekfuncties om sneller te navigeren door de opnamepunten bibliotheek tijdens het lopen van je ronde.
Werkt je bedrijf niet met de module Opleveren en Inspecties van STA?
Ben je op zoek naar uniformiteit en eenduidigheid in je bouwproces registraties? Klaar met de papieren rompslomp en het gebrek aan waardevolle, inzichtelijke data? Bekijk dan de module Opleveren en Inspecties en neem contact met ons op voor een vrijblijvende demo!